Chestionar eveniment / acțiune
Date proiect:
Titlu proiect:
Scrie-ți viitorul! Ediția a II-a
Scurta descriere:
Proiectul "Scrie-ți viitorul!" reprezintă o intervenție esențială în viața elevului pentru a-i sprijini în perioada de tranziție de la școală la etapa următoare a vieții lor. În această fază complexă și plină de incertitudini, obiectivul nostru principal este să oferim tinerilor suport și resurse esențiale pentru a-i ghida în identificarea direcției potrivite pentru ei înșiși. Prin furnizarea de instrumente practice și orientative, ne propunem să reducem confuzia și incertitudinea și să le oferim elevilor încrederea și claritatea necesare în alegerea drumului lor viitor.
Pornind de la explorarea și dezvoltarea potențialului personal și profesional al tinerilor, proiectul oferă oportunități pentru auto-descoperire, clarificare a obiectivelor și înțelegerea opțiunilor disponibile. Aceste activități contribuie semnificativ la dezvoltarea abilităților esențiale pentru succesul în viață, consolidând încrederea în sine și înțelegerea capacităților individuale.
Datele statistice, la nivel național și european, relevă dificultățile întâmpinate de tineri, cum ar fi participarea scăzută la educație și abandonul școlar, lipsa ocupării sau pregătirii într-un domeniu specific, precum și lipsa accesului la programe care să faciliteze integrarea lor pe piața muncii. Aceste dificultăți sunt întâlnite de o proporție tot mai mare de tineri, din diverse motive, inclusiv opțiuni personale sau condiții socio-economice precare.
Tinerii încep să se maturizeze mai devreme, dar ating maturitatea mai târziu în viață. Această perioadă prelungită de adolescență este observată la nivel global și aduce dificultăți în asumarea responsabilităților adulte. Mulți schimbă frecvent locurile de muncă, oscilând între independență și dependență financiară, iar căsătoria și înființarea unei familii au loc mai târziu în comparație cu generațiile anterioare. Această schimbare este influențată de mediul social și poate genera crize de identitate și incertitudine în privința viitorului pentru unii tineri. Adolescența și tinerețea sunt etape critice de tranziție în viață, caracterizate de oportunități de dezvoltare a abilităților de adaptare sănătoase, dar și de riscuri legate de angajarea în comportamente nesănătoase, precum consumul de droguri, experiențele sexuale precoce sau violența. Adolescenții rezistenți, sau rezilienți, reușesc să se adapteze la mediul dificil datorită încrederii în sine, capacității de a depăși dificultățile și abilității de a evita situațiile periculoase. Cu toate acestea, reziliența nu este universală sau permanentă și poate varia în funcție de schimbările din mediul de viață. Factorii care pot influența rezistența adolescenților includ relațiile cu membrii familiei, colegii și prietenii, precum și influențele din comunitate și cultură. În literatura de specialitate actuală privind trecerea la muncă, un concept comun este acela de „traiectorie de carieră” (Furlong, 1992). Banks și colab. (1992) susțin că există modele de avansare în carieră pe care le descriu ca traiectorii. Acestea depind în mare măsură de caracteristicile a ceea ce au în spate tinerii, precum clasa socială, genul, etnia, localizarea geografică și nivelul educațional. Traiectoriile sunt „cognoscibile” deoarece începând de la deciziile timpurii ale tranziției spre muncă și pe măsură ce viețile noastre se dezvoltă, urcăm treptat într-o direcție care este clară și previzibilă pentru cunoștințele unui om din afară.
Prin intermediul unui proces complex, care include atât activități desfășurate în cadrul școlilor, cât și în afara lor, abordăm în cadrul proiectului o gamă variată de subiecte practice, de la elaborarea unui CV sau a unui plan de carieră, până la participarea la ateliere și sesiuni de formare despre prevenirea consumului de droguri sau a fenomenului de bullying. Astfel, tinerii învață despre riscurile și consecințele unor comportamente nedorite, își dezvoltă reziliența și dobândesc abilități practice pentru a face alegeri informate și sănătoase în viața de zi cu zi. Aceste activități nu doar că le oferă tinerilor instrumentele necesare pentru a face față provocărilor viitoare, dar îi și motivează să-și atingă potențialul maxim și să aducă o contribuție pozitivă la societate, devenind astfel agenți activi ai propriei lor reușite și promovând schimbări pozitive în comunitatea lor.
Factorii tranziției de succes la maturitate includ succesul educațional, bunăstarea psihologică, evitarea angajării în comportamente de risc, percepția asupra stării de sănătate, angajarea în muncă, genul și mediul de rezidență, factorii excluziunii sociale și factorii ce țin de existența evenimentelor negative. Metodologia proiectului nostru se bazează pe o abordare holistică și interactivă, care își propune să angajeze și să încurajeze participanții într-un proces activ de învățare și dezvoltare.
Rezultatele vizibile (claritate în direcția viitoare, dezvoltarea abilităților practice, creșterea încrederii în sine, reducerea comportamentelor de risc, integrarea pe piața muncii, creșterea rezilienței, contribuția la comunitate) reprezintă doar câteva dintre beneficiile pe termen scurt și lung ale implementării unui proiect dedicat sprijinirii și îndrumării tinerilor în tranziția lor către viața de adulți.
Locul/locurile de desfasurare:
Sibiu, Centrul Multifuncțional de Servicii Sociale, str. Oțelarilor, nr. 48
Sibiu, com. Cristian, Școala Gimnazială Cristian, Strada V 18
Date de desfasurarea a evenimentelor:
01/05/2024 - 31/10/2024 Planul meu de cariera - Activități pentru viitorul tinerilor,
12/08/2024 - 17/08/2024 BOOT CAMP - Explorați și Inspirați: Drumul către Succesul Personal și Profesional,
Beneficiar:
Asociația Centrul Bucuriei
Site-ul beneficiarului finantarii:
www.centrulbucuriei.ro